Vul de Quick Scan in en krijg advies op maat voor je vereniging! Gratis Quick Scan

test

 

Voorzitter

De voorzitter is het gezicht van de organisatie!
Tot de taken van de voorzitter behoren het leiden van de ALV en de bestuursvergaderingen.
Vertegenwoordiging van de organisatie naar de leden van de vereniging en naar buiten.
Leiden van het bestuur zoals initiatieven nemen, de bekende stip aan de horizon zetten, coördineren en doen uitvoeren van
bestuurswerkzaamheden. De voorzitter is initiatiefnemer van het beleid binnen de vereniging.

Secretaris

De secretaris is de notulist van het bestuur en daarmee van de vereniging.
Tot de taken van de secretaris behoren de correspondentie namens de vereniging.
Archiveren van ontvangen brieven en bewaren afschriften van verzonden brieven.
Verslagen en notulen maken van de diverse vergaderingen, zoals de ledenvergadering
en de bestuursvergaderingen. Ook het (mede) maken van de agenda en het bewaken van de actielijst behoren tot de taken van de secretaris. De secretaris kan het maken van verslagen/notulen delegeren naar een notulist/griffier. 

Verdere taken kunnen zijn: 
Bijhouden van de ledenlijst. Organiseren van evenementen, vergaderingen. 

Penningmeester

De penningmeester beheert de financiën van de vereniging.
Taken van de penningmeester zijn:
Bijhouden van de kas en het beheren van de bankrekeningen.
Doen en ontvangen van betalingen.
Bijhouden van kas- en bankboek. 
Opstellen van het financieel jaarverslag en de begroting.
Bewaken van de plannen van het bestuur aan de hand van een begroting.

Extra bestuursfuncties

Het kernbestuur zijn de basis van elk bestuur waarmee ze op verantwoorde wijze kan
functioneren. Elke toevoeging in de vorm van een bestuurslid kan een reden hebben.
Die reden kan liggen in de omvang van bestuurlijke taak, gewenste expertise en het
vertegenwoordigen van specifieke groepen in de vereniging.

Werkvelden zijn ondermeer:

Opleidingen, public relations en/of communicaties,
regio’s, sciale zaken, werkgeverszaken, verenigingszaken, wedstrijdzaken, .etc.

 

Vice-voorzitter

Zijn of haar taken zijn:
Vervangen van de voorzitter bij belet of ontstentenis van de voorzitter.
Toezien op het handelen en ondersteunen van de penningmeester.
(zonder tekenbevoegdheid en kan een taak zijn voor een van de andere bestuursleden
zoals de secretaris)

Bestuurder Personeelszaken

Bestuurder speciaal belast met personele aangelegenheden. Functioneert als een soort
personeelschef. Is in principe alleen van toepassing op verenigingen en stichtingen met
personeelsleden op de loonlijst.

Bestuurder Vrijwilligerzaken

Idem als de personeelsfunctie maar nu als doelgroep de vrijwilligers.

Facilitair bestuurde

Bestuurslid dat zich bezighoudt met het beheren van de gebouwen en materialen van
de organisatie.

Vakinhoudelijke bestuurder

Bestuurder met specifieke deskundigheid. Denk daarbij aan de onderwijsdeskundige in
het schoolbestuur, de arts in het ziekenhuisbestuur. Wezenlijke versterker van het
bestuur op inhoud.

Bestuurder PR & communicatie

Bestuurslid met een speciale verantwoordelijkheid op het gebied van public relations.
Vaak in combinatie met social media. Kan conflicteren met de taken van de voorzitter.
Maak daar goede afspraken over!

De ‘waakhond’ bestuurder

Een bestuurder die is aangewezen met als taak één aspect van de organisatie te
bewaken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een vertegenwoordiger van een bepaalde
vakgroep.

De ambassadeur/bestuurder

Bestuurder die uit hoofde van zijn functie of verdiensten belangrijk is voor de
organisatie omdat hij of zij aanzien heeft in groeperingen die van belang zijn voor de
organisatie. Meestal worden deze mensen overigens in een raad van advies of een
commissie van aanbeveling opgenomen, niet in het bestuur.

Bestuurder juridische zaken

Bestuurslid met specifieke juridische kennis.

Tips Goed Verenigingsbestuur

  • Maak het bestuur nooit groter dan strikt noodzakelijk.
  • Eenheid van bestuur is bij meer dan zeven mensen al vaak een illusie.
  • Splits in een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB), zodat directieve en executieve
    taken van het bestuur worden gescheiden.
  • Ook bestaat de mogelijkheid om de executieve taken van de vereniging neer te leggen
    bij een manager of directeur. Dit is afhankelijk van de grootte van de vereniging en de daarbij behorende werklast.
  • Zoek naar passende mensen voor de taken binnen het bestuur.
    Werklast: wat voor werk moet gedaan worden?
    Draagvlak: welke groeperingen moeten vertegenwoordigd zijn?
    Slagvaardigheid: welke snelheid van handelen is nodig?
  • Vermijd bestuurders die:
    Een te sterk persoonlijk of zakelijk eigenbelang hebben.
    Een te dominante persoonlijkheid hebben.
    Een niet-passende motivatie voor het bestuurswerk hebben.
    Liever willen uitvoeren dan besturen.
  • Zorg voor voldoende verscheidenheid in persoonlijkheden. Zoek snelle beslissers én
    rustige nadenkers.

Wat is een vereniging? Hoe is de vereniging opgebouwd? Wie doet wat?

Een vereniging is een rechtspersoon met leden die opgericht is met een bepaald doel. Vaak gaat het hierbij om een gezamenlijke passie voor bijvoorbeeld muziek, sport of scouting. Ook is belangenbehartiging voor een bepaalde (beroeps)groep vaak een reden om een vereniging op te richten. Een vereniging mag geen winst verdelen onder haar leden. Voor het oprichten van een vereniging moet je wel langs de notaris, deze zal alles vastleggen in een oprichtingsakte. De statuten van de vereniging maken deel uit van de oprichtingsakte.

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid

Je kan een vereniging oprichten met volledige rechtsbevoegdheid (formele vereniging). De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is opgericht bij notariële akte en de statuten maken deel uit van de oprichtingsakte. De formele vereniging moet worden ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, pas na de inschrijving zijn de bestuurders niet meer hoofdelijk aansprakelijk. De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid kan huizen, grond en andere registergoederen bezitten. Ook kan de vereniging erven van particulieren en andere rechtspersonen.

De vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid

Bij de vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid (informele vereniging) zijn de statuten niet opgenomen in een notariële akte. De vereniging kan geen huizen, grond en andere registergoederen bezitten. Ook kan de vereniging geen erfgenaam zijn. De bestuursleden zijn hoofdelijk aansprakelijk. De informele vereniging is niet verplicht om ingeschreven te worden in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Als de vereniging wel is ingeschreven dan wordt de aansprakelijkheid van de bestuurders beperkt.

Ondervereniging

Vaak hebben sportverenigingen een ondervereniging. Denk bij een ondervereniging aan diverse typen sport binnen een grote vereniging, zoals hockey, tennis, basketbal en voetbal. De ondervereniging heeft een eigen bestuur en kan de statuten ook notarieel laten vastleggen en deponeren bij de Kamer van Koophandel. Op deze manier is de vereniging een formele vereniging, dus met volledige rechtsbevoegdheid.

Algemene vergadering (ALV)

De leden van de vereniging worden minstens één keer per jaar bijeengeroepen voor de algemene vergadering. De leden bepalen het voorgestelde beleid van de vereniging en benoemen en ontslaan de bestuurders. Ook stemmen de leden over de begroting en het financieel- en secretarieel jaarverslag van de vereniging. Alle belangrijke besluiten worden genomen door de algemene vergadering en alle leden hebben toegang en stemrecht.

Bestuur van de vereniging

Het bestuur van een vereniging is essentieel voor het (voort)bestaan van de vereniging. Zonder bestuur geen vereniging. Het bestuur van de vereniging wordt meestal gekozen uit de leden en vertegenwoordigen de vereniging. Het dagelijkse bestuur is belast met de dagelijkse gang van zaken binnen de vereniging. Het bestuur bestaat minimaal uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Het bestuur zit de vergadering voor, dit is o.a. een taak van de voorzitter, en het bestuur bepaalt ook de agenda van de vergaderin

Statuten van de vereniging

Statuten zijn de grondregels van de vereniging. In de statuten van een vereniging staat ten minste de naam en zetel van de vereniging, het doel en de verplichtingen van de leden. Ook op welke manier de bijeenroeping van de algemene ledenvergadering moet gebeuren en de wijze van benoeming en ontslag van de bestuurders. Bij ontbinding van de vereniging moet er in de statuten zijn omschreven wat er met een batig saldo gedaan moet worden of de wijze waarop de bestemming moet worden vastgesteld. De akte moet in het Nederlands worden opgesteld en de notaris is verantwoordelijk dat aan alle vereisten wordt voldaan. Ook kunnen er nog andere zaken worden vastgelegd in de statuten. De statuten zijn opvraagbaar bij de Kamer van Koophandel.

Huishoudelijk reglement van de vereniging

Het opstellen van een huishoudelijk reglement is niet verplicht, toch hebben bijna alle verenigingen een huishoudelijk reglement. Als er een huishoudelijk reglement is dan weet iedereen wat de regels zijn en dienen de leden zich hier ook aan te houden. Het huishoudelijk reglement is een aanvulling op de statuten en kan regels, richtlijnen en afspraken bevatten. Ook kan het de taken en bevoegdheden van de bestuursleden bevatten. Belangrijk is dat het niet in tegenspraak is met de statuten, de statuten zijn altijd leidend. Het huishoudelijk reglement is openbaar.

De voorzitter van de vereniging

De voorzitter wordt benoemd door de Algemene ledenvergadering. De voorzitter van de vereniging heeft als belangrijkste taken het leiden van alle vergaderingen. Ook het opstellen en uitvoeren van het verenigingsbeleid is een belangrijke taak. De voorzitter bereidt (samen met de secretaris) de algemene ledenvergadering voor en vertegenwoordigt de vereniging naar buiten toe. De voorzitter neemt initiatief en coördineert de bestuurswerkzaamheden.

De secretaris van de vereniging

De secretaris wordt benoemd door de Algemene ledenvergadering. Hij of zij is penvoerder van de vereniging en maakt de notulen/verslagen van de vergadering. De secretaris heeft verder taken als het voorbereiden van de vergaderingen en bijhouden/uitvoeren van de acties die voortvloeien uit de vergaderingen. Ook het voeren van de correspondentie en de afhandeling van post en email behoort tot het takenpakket van de secretaris. De secretaris is meestal belast met de ledenadministratie van de vereniging en zorgt verder voor de opvolging van wet-en regelgeving binnen de vereniging.

De penningmeester van de vereniging

De penningmeester wordt benoemd door de Algemene ledenvergadering en heeft het geld van de vereniging in beheer. Hij of zij is verantwoordelijk voor het financiële en administratieve deel van de vereniging. De penningmeester heeft het beheer over de bankrekeningen en het bijhouden van de kas. Ook doet de penningmeester de betalingen en houdt de penningmeester de ontvangen betalingen bij (debiteurenbeheer). Verder zijn belastingaangiftes en aanslagen een onderdeel van de functie. Het maken van het financieel jaarverslag is een belangrijk onderdeel van de functie. De penningmeester is verantwoordelijk voor het maken van de begroting en zal bewaken dat de uitgaven ook volgens de begroting zullen zijn.